Alla inlägg under september 2010

Av Hanna - 30 september 2010 12:53

Måste få skriva av mig lite nu när debatten är i full gång.!


Till alla er som haft/har världens snällaste och mest tillgivna hund hemma, (kan tänka mig att dom flesta med hund tycker sig ha de). Ja iaf eran hund har aldrig ens skadat en fluga.
Kan ni då försöka tänka er in i situationen att de helt plötsligt kommer massa regler som gör att du aldrig kan avla på din hund, att du aldrig mer får köpa en sån ras, att hunden du har får gå i kort koppel och med munkorg resten av sitt liv.


Spelar ingen roll vilken ras du har, vill bara att du ska tänka dig in i hur det skulle kännas att alla din hunds rättigheter är puts veck. Det enda som sägs om den rasen du har och älskar är att den är farlig och kan när som helst bli aggressiv. Men du ser fortfrande bara din snälla tillgivna familjehund som ligger uppochner i soffan och snarkar efter en motionsrunda.


Hur skulle du känna då?


Alla hundar kan bli aggressiva, alla ägare kan träna sin hund till att attackera. Men du har uppfostrat din hund bra och den är lydig, kommer på inkallning och det enda temprament den någonsin visat är när den gått iväg och tjura för att den inte fått smaka av din smörgås. Det är din fina hund som piper så fort husse eller matte går för långt bort. Men enligt förbudet så är din hund en samhällsfara.


Så tänk er in i den situationen så kanske ni kan börja förstå hur ett rasförbud i Sverige skulle påverka mig.


Jag vet att de tyvärr finns människor som köper just dom här raserna för att dom har stämpeln "kamphund" och de gör mig arg, frustrerad, förbannad, ledsen. Men ska verkligen alla hundar i dom raserna straffas för det, för enligt mig så ska ägarna istället straffas.


Så Sverige vaför inte lägga ner energin på att skaffa Djurpoliser istället.?


Raser som omfattas av förbudet i Danmark är:

1) Pitbull terrier

 


2) Tosa inu

    


3) Amerikansk staffordshire terrier 

 


4) Fila brasileiro

   


5) Dogo argentino

 


6) Amerikansk bulldog

   


7) Boerboel

 


8) Kangal

 


9) Centralasiatisk ovtcharka 

 


10) Kaukasisk ovtcharka

 


11) Sydrussisk ovtcharka

 


12) Tornjak

 


13) Sarplaninac

 

(Bilder tagna från Google)

Av Hanna - 18 september 2010 15:16

Idag fyller världens BÄSTA pappa år.!. Finns ingen bättre än han.

Kunde tyvärr inte komma till kalaset, men kommer ju på onsdag istället :).


 

(Vet att den är suddig men har inte så många andra kort på datorn )


Längtar efter min släkt idag.!. Så ska lyssna på lite Bon Jovi, Rollingstone och Simon and Garfunkel, kanske tillomed kör igång lite Roxette eller Magnus Uggla.

Av Hanna - 16 september 2010 14:01

Nu var de ett tag sen igen. Men är väl så de funkar för mig.


Nu har de varit väldigt dött på jobb fronten, håller på att klättra på väggarna, men som tur är så har jag ju Amber som håller mig sysselsatt. Hon är verkligen en underbar liten varelse :D


Nu har de blivit riktigt mörkt på kvällarna, måste säga att de är ju hur mysigt som helst. Älskar lampor :)


Igår kväll bara öste de ner, så Amber ville absolut INTE gå ut, men de gick och vi var sjöblöta hela familjen när vi kom hem igen. :P


Jo just de Grattis Christoffer på din födelsedag. :)


Ovido - Quiz & Flashcards